Nicole Hauser er ny adjunkt

Nicole Hauser tiltræder som ny tenure track adjunkt ved Institut for Kemi. De seneste par år har Nicole været en del af professor Mohammad R. Seyedsayamdosts laboratorie ved Princeton University, som fokuserer på isolering af naturlige produkter, deres biosyntese og biokatalyse.

Ved Princeton forskede Nicole i, hvordan man kan gøre syntesen af medicinske lægemidler mere effektiv og bæredygtig gennem brugen af enzymer, som er naturens katalysatorer. I dag udføres design og udvikling af lægemidler hovedsageligt med metoder indenfor syntetisk organisk kemi. I de senere år er forskningen i at bruge enzymer til at syntetisere og modificere medicinske lægemidler intensiveret, og det er sådanne biokatalysatorer Nicole vil forske videre i og udnytte til syntese her på instituttet.

Brug af naturlige enzymer i lægemiddelsynteser kan gøre det lettere at modificere forudbestemte molekylære strukturer og egenskaber. Det skyldes, at naturlige enzymer specifikt modificerer dét, de af naturen er ”programmeret” til at modificere. Mange nuværende syntetiske organiske metoder kan ikke ”overholde” så strenge regler: De ændrer ofte andre reaktive grupper på molekylet helt vilkårligt, hvilket påvirker molekylets egenskaber. Dermed skal andre reaktive grupper end de tilsigtede beskyttes og senere ”afbeskyttes” igen under syntesen, hvilket fører til en længere arbejdsproces.

Naturlige enzymer er også et grønnere valg til lægemiddelsyntese, da de kan fungere i mere medgørlige miljøer, f.eks. i vand og ved kropstemperatur. Derimod kræver konventionelle syntetiske metoder næsten udelukkende organiske opløsningsmidler og ofte afkøling eller opvarmning til ekstreme temperaturer, hvilket bl.a. udleder mere CO2.

Dog kan ikke alle syntetiske transformationer katalyseres af enzymer, og derfor vil Nicole kombinere syntetiske metoder og naturlige enzymer til at udvikle mere effektive lægemiddelsynteser.

Vi ser frem til at lære dig bedre at kende, Nicole. Velkommen til Aarhus.

Blå bog

• 32 år.
  • Født i Zizers, en lille landsby i delstaten Graubünden i Schweiz.
  • Har taget sin bachelor- og kandidatgrader på ETH Zürich, efterfulgt af et praktikophold hos medicinalvirksomheden Roche. Herefter påbegyndte hun sit ph.d.-studie – også ved ETH Zürich – hvor hun studerede den totale syntese af naturprodukter i professor Erick M. Carreiras forskningsgruppe.
  • I september 2020 startede hun i en postdoc-stilling i professor Mohammad R. Seyedsayamdosts forskningsgruppe på Princeton University. Stillingen udløb i april 2023.
  • Nicole skal nu i gang med at opbygge sin egen forskningsgruppe på Institut for Kemi.