Efterlign naturen – lav overflader, hvor intet klæber

Lotusblade, edderkoppefødder og kandeplanter har én ting til fælles. De er selvrensende og intet klæber til dem. Ved hjælp af naturlig nanoteknologi preller olie, støv og endda vand af deres overflader. Med inspiration fra kandeplanter vil vi fremstille lignende overflader. Her fremstiller vi en SiC-coating som er vandafvisende og efterfølgende vil overfladen karakteriseres ved kontaktvinkel-målinger, hvor hydrofobiciteten måles. Derudover tages der SEM-billeder af overfladen, fordi det er overfladestrukturen, der giver kandeplanterne deres egenskaber.

Forskningspraktikken er relevant for dig, der laver projekt om: Overfladers antibakterielle egenskaber, billeddannelsesteknikken SEM (Scanning Elektron Mikroskopi), overfladebehandlinger, biomimik, selvrensende biologiske systemer, nanoteknologi.

Forskningspraktikken er tidligere blevet brugt i forbindelse med et 3.g-projekt om infektioner og muligheden for at coate kanyler på sygehuse. Mulighederne er mange, så skriv endelig og hør om mulighederne. Dine egne idéer til anvendelser af disse nye overflader er velkomne.

Praktisk: 1-2 dage, aftales nærmere med kontaktperson

Oplagte fagkombinationer med Kemi: Fysik, Matematik, Bioteknologi, Biologi, Naturgeografi.

Mere om forskningen og forskningsgruppen: