Aarhus Universitets segl

Klassiske SRP-/SOP-forløb

STX- og HTX-elever kan udføre deres eksperimentelle del af deres SRP/SOP på Institut for Kemi igennem vores klassiske SRP-/SOP-forløb. 

På et klassisk SRP-/SOP-forløb møder du op, uden din lærer, til en fastsat laboratorieøvelse. Du er på hold med andre SRP-/SOP-elever fra andre gymnasieskoler, som gennemfører samme øvelse. Herefter skriver du et selvstændigt projekt baseret på øvelsen.

Se vores senest udbudte øvelser i undermenuen.

Ansøgning

For at komme i betragtning til et klassisk SRP-/SOP-forløb skal gymnasielæreren udfylde vores ansøgningsformular, hvor eleven også skal skrive en motiveret ansøgning samt prioritere valg af klassiske forløb og/eller forskningspraktik. Prioriteringen af forløbene kan være udelukkende klassiske forløb eller forskningspraktikforløb eller en blanding. 

Vær opmærksom på, at vi kun har et begrænset antal pladser - derfor understreger vi, at læreren kun skal sende ansøgninger for sine mest motiverede elever med særlig interesse for kemi. Efter ansøgning vil man modtage bekræftelse eller afslag.

Ansøgningsformularen er lukket for nu. En ny ansøgningsrunde vil åbne d. 3. oktober 2022 med afholdelse i november 2022 (uge 46 og/eller 47). De udbudte øvelser kan ses i undermenuen. Specifikke datoer for øvelserne kommer i slutningen af september. Der lukkes for ansøgning d. 24. oktober. Svar om plads gives hurtigst muligt herefter.

Der tilbydes også klassiske SRP-/SOP-øvelser i februar/marts 2023. Ansøgningsprocessen for disse åbner i slutningen af januar/starten af februar. Mere information om udbudte øvelser, datoer og ansøgning kommer i december. 

Hvor?

De klassiske SRP-/SOP-forløb foregår på Institut for Kemi ved Aarhus Universitet. Adressen er:

Langelandsgade 140
Bygninger 1510-1516
8000 Aarhus C


Generelt om SRP-/SOP-forløb på Institut for Kemi

  • Universitetsmedarbejdere står for undervisning og støtte i forhold til det udbudte forløb, men kan ikke indgå i efterfølgende sparring, når forløbet er afsluttet. Diskussion af resultater skal således finde sted i den tid, eleven deltager i forløbet.   
  • Vi kan desværre ikke tilbyde uddybende materiale til projekterne eller baggrundsmateriale omkring metoder og instrumenter - dette forventer vi, at gymnasielæreren hjælper med
  • Det er gymnasielærerens ansvar, at udarbejde opgaveformuleringen og synliggøre sammenhængen mellem det eksperimentelle arbejde og opgaveformuleringen.
  • Vi har ikke mulighed for at vejlede om, hvorledes projekterne kan kombineres med andre fag, men vi har for hvert projekt angivet stikord til mulige kombinationer
  • Der tages forbehold for instrumentnedbrud og uforudsete hændelser. I sådanne tilfælde vil der så vidt muligt blive udleveret data fra tidligere forsøg
  • Ligeledes tages forbehold for indførelse af corona-restriktioner, som forhindrer afholdelse af de planlagte forløb. I sådanne tilfælde vil der så vidt muligt blive udleveret data fra tidligere forsøg