Aarhus Universitets segl

Holdbaseret SRP-/SOP-forløb

Ansøgningen til de holdbaserede SRP-/SOP-øvelser i foråret 2023 er åben fra d. 16. januar 2023 og lukker d. 1. februar 2023. Du kan finde ansøgningsskema via hovedmenuen og tilgå det her

STX- og HTX-elever kan udføre deres eksperimentelle del af deres SRP/SOP på Institut for Kemi.

På et holdbaseret SRP-/SOP-forløb møder du op, uden din lærer, til en fastsat laboratorieøvelse. Du er på hold med elever fra andre gymnasieskoler, som gennemfører samme øvelse. Herefter skriver du et selvstændigt projekt baseret på øvelsen.

Ansøgning

For at komme i betragtning til en holdbaseret SRP-/SOP-øvelse skal eleven udfylde vores ansøgningsformular.  Her skal eleven skrive en kort motiveret ansøgning og krydse af, hvilken SRP-øvelse, der ønskes. Derudover skal eleven afkrydse, at gymnasielæreren har godkendt og er indforstået med ansøgningen.  Ansøgningsskemaet kan ses i hovedmenuen og her.

Vær opmærksom på, at vi kun har et begrænset antal pladser. Derfor understreger vi, at man kun skal ansøge, hvis man er ekstra motiveret og har en særlig interesse for kemi. Efter ansøgning vil man modtage bekræftelse eller afslag d. 3. februar (uge 5).

Hvor?

De holdbaserede SRP-/SOP-forløb foregår på Institut for Kemi ved Aarhus Universitet. Adressen er:

Langelandsgade 140
Bygninger 1510-1516
8000 Aarhus C

Spektre-service

Har man ikke mulighed for at deltage i SRP-forløb på ovenstående datoer, er det også en mulighed at lave en synteseøvelse på egen skole, og efterfølgende indsende en prøve af produktet til vores spektre-service.


Generelt om SRP-/SOP-forløb på Institut for Kemi

  • Universitetsmedarbejdere står for undervisning og støtte i forhold til det udbudte forløb, men kan ikke indgå i efterfølgende sparring, når forløbet er afsluttet. Diskussion af resultater skal således finde sted i den tid, eleven deltager i forløbet.   
  • Vi kan desværre ikke tilbyde uddybende materiale til projekterne eller baggrundsmateriale omkring metoder og instrumenter - dette forventer vi, at gymnasielæreren hjælper med
  • Det er gymnasielærerens ansvar at udarbejde opgaveformuleringen og synliggøre sammenhængen mellem det eksperimentelle arbejde og opgaveformuleringen.
  • Vi har ikke mulighed for at vejlede om, hvorledes projekterne kan kombineres med andre fag, men vi har for hvert projekt angivet stikord til mulige kombinationer
  • Der tages forbehold for instrumentnedbrud og uforudsete hændelser. I sådanne tilfælde vil der så vidt muligt blive udleveret data fra tidligere forsøg
  • Ligeledes tages forbehold for indførelse af corona-restriktioner, som forhindrer afholdelse af de planlagte forløb. I sådanne tilfælde vil der så vidt muligt blive udleveret data fra tidligere forsøg