Aarhus Universitets segl

Analyse af koffein i drikkevarer

De fleste ved, at der er koffein i både kaffe og te; men hvor meget? Er der forskel på koffein-indholdet i forskellige kaffe- eller te-sorter? Hvordan forholder en ”stærk” brygget kaffe sig til grænseværdien for, hvor meget koffein vi bør indtage dagligt? Og holder ”koffeinfri kaffe”, hvad det lover? Alt dette kan du søge besvaret i et projekt, der går ud på at analysere indholdet af koffein i op til 3 koffein-holdige drikke. Foruden kaffe og te, kan der også analyseres på sodavand (f.eks. cola, Faxe Kondi, Mountain Dew) og energidrikke (dog ikke produkter med mælk eller andre fortykningsmidler, såsom kakaomælk og protein-shakes). 

Hvis det ønskes er der også mulighed for at undersøge indholdet af theobromin i te. Skriv venligst dette i kommentarfeltet i ansøgningsskemaet.    

Metoden, du kommer til at anvende, kaldes højtryksvæskekromatografi eller på engelsk: High-Performance Liquid Chromatography (HPLC). I HPLC sendes en væskeprøve gennem en kolonne, der interagerer med væskeprøvens kemiske forbindelser i forskellig grad. Det betyder, at de enkelte forbindelser forlader kolonnen med forskellig hastighed i forhold til hinanden, og hvis man ved, hvornår lige præcis koffein slipper igennem kolonnen, har man grundlag for at lave en koncentrationsbestemmelse på lige netop denne forbindelse.

Forslag til fagkombinationer

  • Kemi
  • Biologi
  • Matematik
  • Idræt
  • Historie

Generelt om SRP-/SOP-forløb på Institut for Kemi

  • Universitetsmedarbejdere står for undervisning og støtte i forhold til det udbudte forløb, men kan ikke indgå i efterfølgende sparring, når forløbet er afsluttet. Diskussion af resultater skal således finde sted i den tid, eleven deltager i forløbet.   
  • Vi kan desværre ikke tilbyde uddybende materiale til projekterne eller baggrundsmateriale omkring metoder og instrumenter - dette forventer vi, at gymnasielæreren hjælper med
  • Det er gymnasielærerens ansvar at udarbejde opgaveformuleringen og synliggøre sammenhængen mellem det eksperimentelle arbejde og opgaveformuleringen.
  • Vi har ikke mulighed for at vejlede om, hvorledes projekterne kan kombineres med andre fag, men vi har for hvert projekt angivet stikord til mulige kombinationer
  • Der tages forbehold for instrumentnedbrud og uforudsete hændelser. I sådanne tilfælde vil der så vidt muligt blive udleveret data fra tidligere forsøg
  • Ligeledes tages forbehold for indførelse af corona-restriktioner, som forhindrer afholdelse af de planlagte forløb. I sådanne tilfælde vil der så vidt muligt blive udleveret data fra tidligere forsøg