Der bliver desværre ikke mulighed for at udføre SRP-forsøg inde på Institut for Kemi i foråret 2021.
I stedet tilbyder vi valget mellem to online SRP-forløb:
Du arbejder med din egen fremstilling af et organisk stof, enten praktisk eller teoretisk. Hvis du laver stoffet i praksis kan du indsende det til NMR- og IR-analyse hos os. Derefter deltager du i en online-session omkring organisk syntese og tydning af spektre
Du indsender prøver af koffeinholdige drikke, og vi analyserer dem for koffeinindhold. Derefter deltager du i en online-session omkring analyse-metoden og databehandlingen.
Online-sessions vil ligge i slutningen af uge 8 eller starten af uge 9.
Generelt om SRP-forløb på Institut for Kemi
Der forudsættes som udgangspunkt kemi på A-niveau for deltagelse i SRP-forløb på Institut for Kemi.
Universitetsmedarbejdere står for undervisning og støtte i forhold til det udbudte forløb, men kan ikke indgå i efterfølgende sparring, når forløbet er afsluttet. Diskussion af resultater skal således finde sted i den tid, eleven deltager i forløbet.
Vi kan desværre ikke tilbyde uddybende materiale til projekterne eller baggrundsmateriale omkring metoder og instrumenter - dette forventer vi at gymnasielæreren hjælper med.
Det er gymnasielærerens ansvar at udarbejde problemformuleringen og synliggøre sammenhængen mellem SRP-forløbet og problemformuleringen.
Vi har ikke mulighed for at vejlede om hvorledes kemi-projekterne kan kombineres med andre fag, men vi har for hvert projekt angivet stikord til mulige kombinationer.
Der tages forbehold for instrumentnedbrud og uforudsete hændelser. I sådanne tilfælde vil der så vidt muligt blive udleveret data fra tidligere forsøg.
Ligeledes tages forbehold for indførelse af corona-restriktioner, som forhindrer afholdelse af de planlagte forløb. I sådanne tilfælde vil der så vidt muligt blive udleveret data fra tidligere forsøg.
Kemi A-niveau
Der forudsættes som udgangspunkt kemi på A-niveau for deltagelse i SRP-forløb på Institut for Kemi.
Har eleven ikke kemi på A-niveau giver vi mulighed for at argumentere for, at eleven alligevel bør komme i betragtning.
På ansøgningsskemaet skal der angives en motivation for at ville udføre det specifikke forsøg.
Vi henstiller til at lærerne kun sender ansøgninger for deres særligt interesserede og motiverede elever.