CETEC modtager Plastprisen 2023

CETEC-konsortiet, bestående af Aarhus Universitet, Olin, Vestas og Teknologisk Institut, har ved Plastindustriens årsdag d. 25. maj i Industriens Hus modtaget Plastprisen 2023 for deres arbejde med at udvikle en metode til genanvendelse af epoxy-kompositmaterialet i vindmøllevinger.

Genanvendelse af vindmøllevinger har længe været en stor udfordring for vindmølleindustrien, da det ikke har været muligt at genanvende vingernes epoxy-kompositmateriale. Derfor var det også til stor glæde, da samarbejdspartnere fra Teknologisk Institut, Vestas, Olin og Troels Skrydstrups forskningsgruppe sammen med Postdocs Alexander Ahrens og Hongwei Sun ved AU tidligere i år kunne offentliggøre en nyligt udviklet metode, hvor vindmøllevinger adskilles til deres kemiske grundstadie. Partnerne samarbejder om projektet via CETEC-konsortiet (Circular Economy for Thermosets Epoxy Composites) og det er for netop dette arbejde, at konsortiet har modtaget Plastprisen 2023.

Plastprisen

Plastprisen uddeles hvert år af Plastindustrien for at hylde særlige bedrifter i plastbranchen. I år er prisen tildelt CETEC-konsortiet, som er et samarbejde mellem Vestas, Olin Corporation, Teknologisk Institut og Aarhus Universitet, hvor sidstnævnte repræsenteres af prof. Troels Skrydstrups forskningsgruppe, som har sin daglige gang på Institut for Kemi og iNANO. Konsortiet modtager prisen for deres udvikling af en ny metode til genanvendelse af vindmøllevinger.

Ganske enkelt adskiller metoden vindmøllevingernes ydre skal kemisk, hvorved epoxy-resinen, der holder sammen på komponenterne i vindmøllevingerne, udvindes fra kompositmaterialet. Efterfølgende kan resinen dekonstrueres, og de kemiske ”byggeklodser” kan genudvindes. Med stor sandsynlighed vil man i fremtiden kunne genanvende disse bestanddele til ny epoxy i produktionen af nye vindmøllevinger. Dette skal dog studeres yderligere, før det kan siges med sikkerhed.

Glæde i CETEC og Plastindustrien

Prisen vækker glæde i CETEC, da genanvendelsen af vindmøllevinger, som er en stor udfordring, kommer i rampelyset.

”Vi er utrolig stolte af at modtage Plastprisen 2023. Ikke mindst fordi, det er kolleger og samarbejdspartnere fra den danske plastbranche, der har stemt. Det viser, at vi er på vej i den rigtige retning. Genanvendelse af vindmøllevinger er et område som vi skal finde løsninger på i fremtiden, og det kan den her pris forhåbentlig være med til at skabe opmærksomhed om,” siger Søren Haack, projektleder for CETEC.

”Vi er rigtige glade for at kunne modtage denne prestigiøse pris, som er et bevis på at et tæt samarbejde mellem industri og akademia kan føre til noget stort, og dermed bidrager betydelig til den grønne omstilling,” siger professor Troels Skrydstrup.

Administrerende direktør i Plastindustrien stemmer i: ”CETEC-samarbejdet er et godt eksempel på de udfordringer, der kan løses, når industrien og forskningen arbejder tæt sammen. Kompositmaterialer spiller en væsentlig rolle i den grønne omstilling og har en kæmpe værdi mange steder i samfundet. Derfor er det også positivt, når vi begynder at se løsninger på nogle af de udfordringer, som vi ved, der er med genanvendelse af kompositter.”

Foruden æren og anerkendelsen fra branchen modtager CETEC i forbindelse med prisen også en statuette af kunstneren Markan Christensen og en check på 50.000 kroner.

Ovenstående tekst er baseret på pressemeddelelsen fra Ritzau: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/cetec-vinder-plastprisen-2023?publisherId=13559201&releaseId=13684784

CETEC-konsortiet og metodens udvikling er finansieret af Innovationsfonden, Carlsbergfondet, Danmarks Grundforskningsfond, Novo Nordisk Fonden, Aarhus Universitet og EU's Horizon 2020 forsknings- og innovationsprogrammer.