AU og KU går sammen om at fremme kemien

Nyt fælles initiativ mellem Aarhus Universitet og Københavns Universitet skal formidle kemiens vigtige rolle i løsningen af de store samfundsmæssige udfordringer.

Tre billeder, to med personer i laboratoriet og ét med en studiegruppe, sat sammen i en grafik med teksten "Fordi kemi er fremtidens løsninger".
Grafik: Jens-Christian Navarro Poulsen, KU

Kemi er en væsentlig grundsten i den grønne omstilling og også en af kernevidenskaberne i en række af landets større virksomheder. Derfor er det væsentligt, at vi kan rekruttere flere studerende til kemiuddannelserne på de danske universiteter, for der er stor brug for deres kompetencer.

Med et nyt projekt, som er støttet med 5 millioner kr. fra Novo Nordisk Fonden, vil Aarhus Universitet og Københavns Universitet i fællesskab udvikle nye undervisningsforløb til brug på gymnasierne. Undervisningsforløbene skal formidle en række faglige emner, der tager udgangspunkt i styrkepositioner fra danske universiteter og dansk industri, og vise, hvordan kemisk viden er central for løsningen af aktuelle og fremtidige samfundsmæssige udfordringer.

Projektet har til formål at styrke forståelsen for kemifaglighedens bredde og samfundsrelevans.

”Vi skal uddanne flere kemikere, end vi gør nu, hvis vi skal kunne levere tilstrækkelig med kvalificeret arbejdskraft til den grønne omstilling og fremtidens lægemiddeludvikling,” udtaler Pernille Harris, institutleder for Kemisk Institut, Københavns Universitet.

Hun fortsætter: ”Derfor er vi meget glade for, at Novo Nordisk Foundation støtter op om dette fælles initiativ mellem Aarhus Universitet og Københavns Universitet om at udvikle undervisningsmateriale til gymnasiet. Vi håber, at projektet kan være med til at tiltrække flere unge til kemiuddannelserne. I Danmark har vi en lang og stolt tradition inden for forskning i kemi, hvilket Nobelprisen til Morten Meldal jo også er et fremragende bevis på.”

Også på Aarhus Universitet er der stor glæde over bevillingen. ”Kemi er en helt central videnskab, både nu og i fremtiden,” udtaler Karl Anker Jørgensen, konstitueret institutleder for Institut for Kemi, Aarhus Universitet. ”Med projektet ønsker vi, at flere gymnasieelever får øjnene op for væsentligheden af kemi og de mange spændende muligheder, som en uddannelse i kemi giver. Vi glæder os til at samarbejde om denne vigtige opgave og ser frem til at inddrage både forskere og gymnasielærere i udviklingen af de nye undervisningsforløb.”