Gustav J. Wørmer vinder "Bedste ph.d.-afhandling indenfor organisk kemi i Danmark"

Ph.d. Gustav J. Wørmer vandt i fredags "Bedste ph.d.-afhandling indenfor organisk kemi i Danmark" ved Kemisk Forenings årsmøde.

Gustav J. Wørmer giver hånd til lektor Jiwoong Lee fra Københavns Universitet.
Gustav J. Wørmer lykønskes af lektor Jiwoong Lee fra Københavns Universitet. Foto: Thomas B. Poulsen

Gustavs afhandling har titlen "Total Synthesis of [4.3.0] Natural Products" og omhandler kemisk syntese af komplekse, bioaktive naturstoffer. Gustav har blandt andet udviklet den første synteserute til stofferne Streptazon A og Abikoviromycin, medlemmer af klassen af [4.3.0]-piperidin alkaloider. Dette giver nu mulighed for at studere de underliggende mekanismer, som er ansvarlig for stoffernes biologiske aktivitet.

Ydermere har Gustav bidraget til udvikling af nye typer af reaktive grupper, som blandt andet kan bruges til præcis kemisk funktionalisering af proteiner og til design af kovalente lægemidler.

Forskningen er lavet i prof. Thomas B. Poulsens forskningsgruppe, hvor Gustav også er blevet ansat som postdoc.

Stort tillykke til Gustav med prisen!