Henrik Helligsø Jensen hylder klikkemi i Dansk Kemi

Den nyeste udgave af Dansk Kemi er dedikeret til klikkemien og Morten Meldals Nobelpris. Lektor Henrik Helligsø Jensen hylder Mortens arbejde og beskriver, hvordan klikkemien har haft indflydelse på hans egen forskning.

Portræt af lektor Henrik Helligsø Jensen.
Lektor Henrik Helligsø Jensen. Foto: Institut for Kemi, AU

Lige siden Morten Meldal, K. Barry Sharpless og Carolyn R. Bertozzi modtog Nobelprisen i Kemi i 2022 for deres opdagelse og udvikling af klikkemi og bioortogonal kemi, har opmærksomheden fra både det naturvidenskabelige miljø og den brede offentlighed været stor.

Klikkemi er simpelt sagt et værktøj til at sammensætte bestemte funktionelle grupper, som er en slags molekylære vedhæng. Værktøjet – altså de klik-kemiske reaktioner – finder sted med stor effektivitet under milde betingelser og uden dannelse af ondartede biprodukter. Førstnævnte betyder, at høje temperaturer eller bestemte opløsningsmidler ikke er nødvendige for, at klikreaktionerne kan forløbe, hvilket er vigtigt for følsomme molekyler. Derudover bidrager både de milde betingelser og det faktum at der ikke dannes farlige biprodukter til et bæredygtigt aspekt. Klikkemien er således et moderne værktøj, der er skræddersyet til at sammensætte molekylære fragmenter på en nem og strømlinet måde. Værktøjet bruges i dag i stor udstrækning på små molekyler, makromolekyler og til dannelsen af polymerer i materialeforskningen.

I den nyeste udgave af Dansk Kemi, som er dedikeret til klikkemien og Morten Meldals Nobelpris, giver Henrik Helligsø Jensen sin hyldest til Morten Meldal og hans arbejde med exceptionelle værktøj. Henrik forklarer, hvordan værktøjet har hjulpet ham og hans forskningsgruppe med at fremstille ikke-naturlige oligosaccharider og vist, at også disse molekyler besidder evnen til protein-genkendelse på trods af, at de ikke har den helt korrekte kemiske struktur.

Du kan læse hele den nye udgave af Dansk Kemi her. Henriks bidrag kan læses på side 13-15.