Nyt grundforskningscenter er helt oppe i skyerne

I fredags blev grundforskningscenteret Center for Chemistry of Clouds officielt åbnet med en festlig indvielse på Institut for Kemi. Ved indvielsen deltog bl.a. rektor for Aarhus Universitet, dekanen for Faculty of Natural Sciences og direktøren for Danmarks Grundforskningsfond.

Receptionen med mennesker, mad og balloner.
Receptionen er i fuld gang.

Centerets vigtigste opgave er at forstå skydannelse, som er en af de største usikkerheder indenfor klima. Centerleder og professor Merete Bilde sagde følgende, da bevillingen blev offentliggjort i juni 2022:

”Hvis man vil forstå klimaet og finde løsninger på klimakrisen, så må vi have en bedre forståelse af, hvordan skyer dannes, og hvad der sker inde i skyerne. I dag mangler der en molekylær forståelse af de processer. Når vi får den, kan vi forhåbentlig bidrage til, at klimamodellerne bliver bedre, og på den måde, kan menneskeheden også reagere bedre på klimaforandringerne.”

Helt specifikt skal centerets forskere – prof. Merete Bilde, lektor Marianne Glasius, prof. Ove Christiansen, adjunkt Jonas Elm og lektor Tobias Weidner – og deres respektive forskningsgrupper i et tværfagligt samarbejde studere, hvordan aerosoler bidrager til skydannelse. Aerosoler er små partikler i atmosfæren, som har forskellig sammensætning afhængig af, hvor i verden de findes. Det betyder også, at hvordan en sky dannes er afhængig af, hvor i verden man er.

Åbningen bød på inspirerende taler fra konstitueret institutleder Karl Anker Jørgensen, dekan Kristian Pedersen, direktør for Danmarks Grundforskningsfond Søren-Peter Fuchs Olesen, centerleder Merete Bilde og vicedirektør fra IRCELYON Christian George. Derudover afholdtes en hyggelig reception med lækker mad fra vores egen kantine, hvor gæster og forskere kunne fejre centerets officielle begyndelse.

Vi takker for en god dag og ser frem til centerets spændende fremtid.

I sommeren 2022 bevilgede Danmarks Grundforskningsfond knap 60 millioner kroner til et nyt grundforskningscenter på Institut for Kemi, Aarhus Universitet. Center for Chemistry of Clouds er ét grundforskningscenter ud af 11 nye, som blev bevilget til danske topforskere i sommeren 2022 af Danmarks Grundforskningsfond. I alt bevilgede fonden 625 millioner kroner til oprettelsen af de nye centre.