Thibault Viennet ansættes som ny adjunkt

Den 1. september 2023 tiltræder Thibault Viennet som tenure track adjunkt på Institut for Kemi. Thibault kommer fra en stilling som postdoc på Dana-Farber Cancer Institute og Harvard Medical School. Tiltrædelsen skal styrke instituttets NMR-afdeling.

Thibault har en baggrund i kemisk ingeniørvidenskab og bioanalytisk kemi. De seneste seks år har han arbejdet som postdoc i Haribabu Arthanaris og Philip Coles forskningsgrupper på Dana-Farber Cancer Institute og Harvard Medical School i Boston. Dér har han bedrevet forskning indenfor brugen af NMR-spektroskopi i kemisk biologi med det formål at forstå fundamentale biologiske spørgsmål.

I sin forskning vil Thibault anvende væske-NMR til at studere post-translationelle modifikationers effekt på proteiners dynamik. Hans forskning har til formål at undersøge det molekylære grundlag for den biologiske regulering af proteiner involveret i udviklingen af ​​kræft.

Thibaults forskning i biofysik tilføjer en ny dimension til både vores forskning og vores undervisning. Derfor er vi meget glade for, at Thibault har valgt at etablere sin forskningsgruppe hos os.

Velkommen til instituttet og Aarhus Universitet, Thibault.

Blå bog

• Navn: Thibault Viennet
  • Fødested: Clermont-Ferrand, Frankrig
  • Alder: 32
  • Har to kandidatgrader. Én i bioanalytisk kemi fra Université de Lille og én i kemisk ingeniørvidenskab fra École Nationale Supérieure de Chimie de Lille
  • Lavede sin ph.d. i strukturel biokemi i Düsseldorf, Tyskland på Heinrich-Heine-Universität og Forschungszentrum Jülich. Ved sidstnævnte fortsatte han i en kort periode som postdoc, inden han blev ansat på Dana-Farber Cancer Institute og Harvard Medical School i 2017, også som postdoc.