FNU Projekt Type 1 2014-2017

3 års bevilling fra Det Frie Forskningsråd | Natur og Univers

Modellering af dopamintransporteren – dopamin, inhibitor og kolesterol binding og deres indflydelse på dynamik

Nerveceller viderebringer nervesignaler til andre nerveceller med neurotransmittere, som frigives ud i det intercellulære rum. For at stoppe signaleringen skal neurotransmitterne genoptages i nervecellen. Dette sker gennem en neurotransmitter transporter, og er vigtig for at opretholde en korrekt balance. Vi undersøger neurotransmitteren dopamins transporter (DAT), som er impliceret i mange sygdomme eks. skizofreni og Parkinson’s sygdom. Endvidere er DAT også involveret i afhængighed af blandt andet kokain og amphetamin. Viden om DATs virkningsmåde vil muliggøre bedre medicin med færre bivirkninger, og bidrage til en øget forståelse af afhængighed. Da DATs struktur kendes, er det muligt at undersøge dens bevægelser over tid ved hjælp af molekylære computersimuleringer. Hermed kan alle atomers bevægelser beregnes over tid så man ved brug af denne metode kan opnå indsigt i de konkrete biokemiske mekanismer, der er nødvendige for at kunne transportere dopamin tilbage i nervecellen. I projektet vil vi samarbejde med en af verdens førende forskere indenfor proteinmodellering ved University of Illinois, Urbana-Champaign, i USA. Ydermere samarbejder vi med førende eksperimentelle forskningsgrupper, hvilket muliggør en dybere forståelse af DATs mekanisme og samtidig kan give bedre modeller af proteinet under transporten. Målet med projektet er at øge vores viden om DAT afgørende, med intentionen om at skabe basis for videreudvikling af nye lægemidler til hele verdens bedste.

• Lønninger: 1 Ph.D.-stipendiat, i alt ca. 1.3 mio. kr.
  • Driftsomkostninger: 425.000 kr.
  • Overhead: 748.269 kr.
  • Medfinansiering: 276.697 kr. (AU)

Tilknyttede personer på AU

Vejledere