Analyse af koffein i drikkevarer

Øvelsen kort fortalt

Vi ved alle, at der er koffein i både kaffe og te; men hvor meget? Er der forskel på koffein-indholdet i forskellige kaffe- eller tesorter? Hvordan forholder en ”stærk” brygget kaffe sig til grænseværdien for, hvor meget koffein vi maksimalt bør indtage dagligt? Holder ”koffeinfri kaffe”, hvad det lover? Og hvordan er det egentlig med koffeinindholdet i energidrikke?

Denne øvelse giver eleverne indblik i, hvordan kemisk analyse foregår, mens de laver deres egen undersøgelse af koffeinindholdet i en medbragt drikkevare. Foruden kaffe og te, kan der også analyseres på sodavand (f.eks. cola, Faxe Kondi, Mountain Dew) og energidrikke (dog ikke produkter med mælk eller andre fortykningsmidler, såsom kakaomælk og protein-shakes).

Koffeinindholdet bestemmes ved brug af High-Performance Liquid Chromatography (HPLC), og foregår i to dele: Først klargøres prøven og der fremstilles en række standardopløsninger med en kendt koncentration af koffein. Herefter køres prøven og standardopløsningerne på HPLC'en.

Info

Fagligt niveau og klassetrin Øvelsen er tiltænkt 2.g eller 3.g-hold med Kemi A eller Bioteknologi A.
Centrale begreber, der belyses i øvelsen

Kromatografi, HPLC, standardkurver, Lambert Beers lov, gennemløbstid, standardopløsninger og fortyndingsrække

Institut for Kemi, Langelandsgade 140, 8000 Aarhus C

Bygning 1510

Dato(er) hvor besøget udbydes

Find dato i besøgskalenderen.

Til læreren og elevernes forberedelse

Forud for fremmøde på Institut for Kemi vælges tre koffeinholdige prøver, f.eks. forskellige te- eller kaffesorter, ”koffeinfri” kaffe, instant kaffe, sodavand, etc. Der kan IKKE analyseres på drikkevarer indeholdende mælk/protein.

Der medbringes mindst 10 gram eller milliliter af hver.

Tilsendte øvelsesvejledning skal være læst på forhånd, og beregningerne i pkt. 2 bør være beregnet.

Eksempel på dagsprogram

Besøget afvikles over en dag (tiderne er vejledende):

• 9.00-9.30: Introduktion til HPLC og øvelsen
  • 9.30-14.00: Øvelsen udføres, inklusiv frokost
  • 14.00-15.00: Oplæg om studieliv samt evaluering på dagen

Der vil være mulighed for både at spise medbragte madpakker og købe mad i kantinen.