Du kender det måske. Du knækker plastikrøret og væsken inden i lyser pludseligt op - så er der fest! Men den kemiske reaktion i rørene kan mere end bare være festlig. I denne øvelse fremstiller eleverne deres eget knæklys og de oplever hvordan kemiluminescens kan bruges til at opnå viden om energitilstande i molekyler, reaktionsordenen for en kemisk reaktion samt forskellige parametres betydning for reaktionshastigheden.
Del 1 Her undersøges knæklys-reaktionens kinetik. Ved at måle intensiteten af kemiluminescensen som funktion af tiden er det muligt at bestemme blandt andet reaktionsorden og halveringstid. Denne del udføres med et spektrofotometer.
Del 2 Her undersøges farvestoffets absorption og emissionsspektre, og eleverne erfarer hvordan energitilstande i molekyler afgør den farve, som farvestoffet udsender. Det eksperimentelle arbejde suppleres af korte opgaver og samtaler om spektrenes betydning og energitilstande i molekyler.
Del 3 Her undersøges semikvantitativt, hvordan forskellige parametre påvirker reaktionshastigheden. Eleverne afgør selv hvilke parametre, de undersøger: Temperatur, koncentration og katalysator. Forsøget udføres i en mørkekasse, hvor kemiluminescensens levetid bestemmes med øjemål og et ur.
Fagligt niveau og klassetrin | 2.g/3.g med Kemi B eller Kemi A |
Øvelsens nøgleord | kemiluminescens, reaktionsorden, reaktionshastighed, katalysator, farvestoffer, emission |
Sted | Institut for Kemi, Langelandsgade 140, 8000 Aarhus C |
Dato(er) hvor besøget udbydes | Find dato i besøgskalenderen. |
Til læreren og elevernes forberedelse | Den tilsendte vejledning skal være gennemlæst |
Eksempel på program | Forsøget forløber over en enkelt dag (tiderne er vejledende):
Der vil være mulighed for både at spise medbragte madpakker og købe mad i kantinen. |