Avanceret organisk syntese - opbygning af komplekse kulhydrater

I dette projekt prøver du kræfter med nogle af de avancerede metoder, en kemiker bruger, når der skal fremstilles nye organiske molekyler.

Du kommer med i et rigtigt forskningslaboratorium, hvor du eksperimentelt skal introducere et svovl-atom i et simpelt esterbundet kulhydratfragment under katalytiske betingelser. Dette gør det muligt at opbygge mere komplekse kulhydrater, som eksempelvis human mælke-oligosaccharider, der er vigtige for koloniseringen af en god tarmflora hos spædbørn.

Produktet karakteriseres med NMR spektroskopi. Her er både 1D og 2D NMR spektroskopi mulig at inddrage.

Forskningspraktikken kan være relevant for dig, der gerne vil skrive en opgave, der berører organisk syntese, katalyse, NMR-spektroskopi, kulhydrater, tarmens mikrobiota og mange andre spændende emner.

Praktisk: Det forventes, at omfanget af projektet er 1,5 dag

Oplagte fagkombinationer med Kemi: Bioteknologi og Biologi

Læs mere om forskningen og forskningsgruppen:

Avancerede svovlholdige kulhydrater

Avancerede svovlholdige kulhydrater er målet med projektet. De kan blandt andet bruges til at fremstille human mælke-oligosaccharider.