Aarhus Universitets segl

Forskningspraktik (SRP-/SOP-forløb)

Ansøgningsformularen til forskningspraktik er lukket. Vi åbner op for forskerpraktik igen i efteråret 2023, hvor det er særlig tiltænkt HTX-elever, der laver SOP-projekt. Hvis du har spørgsmål om forskerpraktik, er du altid velkommen til at henvende dig til os.

Ansøgere fra runde 2 med deadline d. 15. januar 2023, får svar senest i uge 4.  


Brænder du for kemi? Og vil du gerne udfordres på dine naturvidenskabelige evner? Så er forskningspraktik nok noget for dig. 

Forskningspraktik er et SRP-/SOP-forløb ved en forskningsgruppe på Institut for Kemi. Praktikken indebærer én til tre dage ved en forskningsgruppe, som du har ansøgt en plads ved (se udbud længere nede). Sammen med en af gruppens medlemmer, f.eks. en ph.d.-studerende, vil du være med til at sætte dit forsøg op, så du kan få data med hjem til dit SRP/SOP. Praktikken kan også være af teoretisk karakter, hvor der udføres beregninger.

Du vil under praktikken sparre med din kontaktperson, så du får de mest optimale data. Det er dog også vigtigt, at du har mod på individuelt arbejde, da du vil opleve at skulle arbejde selvstændigt med dit/dine forsøg. Forskningspraktik er udfordrende projekter, men du kan altid spørge din kontaktperson om hjælp, og du vil aldrig stå alene i vores laboratorier.

Du vil selvfølgelig også blive introduceret til instituttet under praktikken, samt hvad det indebærer at være studerende på Aarhus Universitet. Der vil også normalt være et par andre gymnasieelever i forskningspraktik i samme forskningsgruppe.

Hvilket niveau?

Forskningspraktik er for elever med Kemi A, Kemi B eller Bioteknologi A.

Hvor?

Forskningspraktik foregår på Institut for Kemi eller iNANO ved Aarhus Universitet.


Generelt om SRP-/SOP-forløb på Institut for Kemi

  • Universitetsmedarbejdere står for undervisning og støtte i forhold til det udbudte forløb, men kan ikke indgå i efterfølgende sparring, når forløbet er afsluttet. Diskussion af resultater skal således finde sted i den tid, eleven deltager i forløbet.   
  • Vi kan desværre ikke tilbyde uddybende materiale til projekterne eller baggrundsmateriale omkring metoder og instrumenter - dette forventer vi, at gymnasielæreren hjælper med
  • Det er gymnasielærerens ansvar at udarbejde opgaveformuleringen og synliggøre sammenhængen mellem det eksperimentelle arbejde og opgaveformuleringen.
  • Vi har ikke mulighed for at vejlede om, hvorledes projekterne kan kombineres med andre fag, men vi har for hvert projekt angivet stikord til mulige kombinationer
  • Der tages forbehold for instrumentnedbrud og uforudsete hændelser. I sådanne tilfælde vil der så vidt muligt blive udleveret data fra tidligere forsøg
  • Ligeledes tages forbehold for indførelse af corona-restriktioner, som forhindrer afholdelse af de planlagte forløb. I sådanne tilfælde vil der så vidt muligt blive udleveret data fra tidligere forsøg